fredag 6. januar 2012

"Opp under armene"-bukse fra Garnstudio


Godt nyttår, dere! Fint det. Blank syvende sans fylles opp med diverse begivenheter som flytting, termin både her og der (bare en av de er min, altså), bryllup til sommeren og masse plass til andre fine ting.

Bildene er av ei bukse jeg strikket før jul. Kanskje blir det selveste hentebuksa til ho som er inni den store magen min. Hentebukse skal man jo ikke undervurdere viktigheten av.

Grunnoppskriften fant jeg på garnstudio.com, men har gjort noen forandringer i forhold til den. Hvis du har lyst til å lage sånn, så kan du lese videre:
2. Til str 0-3 mnd: Legg opp løst 40m og strikk vrangbord ca 5 cm. Strikk deretter en omgang rett. Neste omgang:
3. Øk til 75m totalt og strikk glattstrikk videre. Følg lengdeanvisninger i oppskriften.
4. Strikk begge bena og sett sammen (slik det står i oppskriften). Når du kommer til der du skal strikke riller frem og tilbake, kan du gjøre følgende:
5. Strikk hver 4. rille i en annen farge. (Hver rille består av to pinner, en rett fra forsiden og en rett fra baksiden. I forhold til lengden passet det godt med 5 riller i en annen farge.
6. Seler: Jeg begynte selene litt nærmere hverandre bak for å unngå at de så lett glir ned fra smale babyskuldre. Jeg hadde ca 10 felte masker mellom selene, men her er det bare å prøve seg fram. Det viktigste er jo at selene blir symmetriske.
7. Legg i beina: Sy sammen de to midterste maskeradene foran slik at disse buler litt ut. Sy med nåla frem og tilbake fra forsiden og følg maskeraden fra rillekanten oppe til ribbekanten nederst.

Hvis du lurer på noe er det bare å spørre. GOD HELG!


2 kommentarer:

  1. Fine! Åh, faktisk veldig fine. Fekk au lyst å laga sånn pressbuksekant framme på et eller anna :) He du brukt anbefalt garn eller annt? Just by look så drog eg slutningå om nøstebarn?

    SvarSlett
  2. Ja, va en gøy ting å lage sånn presskant. Har brukt Drops Alpaca akkurat sånn som garnstudio sa jeg skulle. Hender jeg gjør som jeg får beskjed om :)

    SvarSlett